چاپ خبر Print

دکتر روح الله قادری: مقاومت به مثابه یک مفهوم فرادینی جهانشمول است.


مراسم رونمایی و نقد کتاب"تبیین نظریه مقاومت مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی" با حضور مؤلف و دکتر روح الله قادری، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در نمایشگاه کتاب برگزار شد.


دکتر روح الله قادری: مقاومت به مثابه یک مفهوم فرادینی جهانشمول است.

مراسم رونمایی و نقد کتاب

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع امام حسین _علیه السلام_دکتر روح‌الله قادری کنگاوری عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام در مراسم رونمایی و نقد کتاب "تبیین نظریه مقاومت مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی"  در نمایشگاه کتاب در مقدمه‌ای کوتاه به معرفی نظریه مقاومت پرداخت و گفت: مقاومت یک مفهوم فرادینی، فرامذهبی، فرانژادی و فراقومی است. هیچ مفهومی مثل مقاومت نمی‌تواند فراتاریخی باشد. این گفتمان در تمام جوامع انسانی یک فهم بین اذهانی ایجاد می‌کند. مسئله مهم در مقوله مقاومت این است که مقاومت یک امر درونی است. یعنی تا نتوانیم در درون خود مقاومت ایجاد کنیم، نمی‌توانیم در مقوله سیاسی و اجتماعی این مقاومت را رقم بزنیم. کسی که اعتقاد درونی به مقاومت نداشته باشد نمی‌تواند مباحثی چون اقتصاد مقاومتی یا دیپلماسی نهضتی را قبول کند. بنابراین کسانی که در برابر وسوسه شیطان ضعیف باشند، در برابر ضد مقاومت نمی‌توانند قد علم کنند. کسانی که در مسیر مقاومت قدم و قلم زدند تر‌بیت درونی را تجربه کردند.

وی افزود: ما هشت اصل مسلم درباره مقاومت در قانون اساسی داریم. مقاومت نقطه تلاقی منافع ملی و مصالح اسلامی است. هر فعالیتی در مسیر مقاومت انجام دهیم، مصالح اسلامی را پوشش می‌دهد. اگر خونی در راه مقاومت ریخته شود، منافع ملی را تقویت کرده است. تلاش ایران در لبنان فلسطین امریکای لاتین و... در راستای تامین منافع و امنیت ملی بوده است. مقاومت نقطه تلاقی بین سیاست اعمالی و اعلانی است. نظام جمهوری اسلامی در موضوع مقاومت هر آنچه می‌گوید عمل می‌کند و تناقضی در میدان عمل ندارد. در جامعه ما دو قطبی کاذبی در سطح نخبگی و اجتماعی داریم. مقاومت دو منطق حکومت‌داری و منطق انقلابی‌گری را به هم گره زده است. 

این پژوهشگر حوزه سیاست گفت: ما در نظام اسلامی علاوه‌بر فرمانده مقاومت، به مدیر مقاومت در عرصه سیاست نیاز داریم. به همان میزان به دیپلمات مقاومتی نیاز داریم و مهم‌تر اینکه در حوزه و دانشگاه به استاد مقاومت نیاز داریم. یک ظرفیت جامعه‌پذیری فرادینی در مقاومت وجود دارد که یک زبان جهان‌شمول است.

وی افزود: ما ایدئولوژی‌محور بودن سیاست خارجی ایران را قبول نداریم. سیاست خارجی ما مکتبی و مقاومت پایه است. به همان میزان که با شیعیان زیدی هم‌پیمان هستیم، با اهل تسنن و حتی با مسیحیان و چپ‌ها هم متحد هستیم. چون مقاومت این ظرفیت را در جهت مقاومت در برابر نظام سلطه ایجاد کرده تا با هر جریان و دولتی مقابل نظام سلطه مبارزه کند و با ما متحد باشد. این نکته باعث وحشت امریکا شده است. خانم رایس در واشنگتن‌ پست منتشر کرده است که می‌گوید مارکس زمانی طبقه کارگر را تقویت کرد اما امروز انقلاب ایران کاری کرده که مستضعفان را علیه سلطه امریکا بسیج کرده ‌است. مارکس امروز، ایران است. لذا به ایران نمی توان انگ شیعه‌گری زد، چون با همه جریان های مقاومت از شرق تا غرب عالم همکاری می‌کند.

دکتر قادری در بخش دیگری از این نشست گفت: من این کتاب را از آن لحاظ که ابهام‌زدایی و رفع اتهام از اینکه مقاومت یک موضوع علمی نیست، موضوع مثبتی می‌دانم. تمام موضوعات این کتاب با یک روش قاعده‌مند تئوریزه شده است. البته حس می‌کنم فصل اول این کتاب جای کار بیشتری دارد و مانند پایان‌نامه ‌طراحی شده است. فصل دوم تا چهارم بسیار علمی طراحی شده است. در رفرنس‌دهی کتاب یک روش درون‌متنی به‌کار گرفته شده است که مقداری در جامعه علمی ما نامتعارف است. هزینه‌های مقاومت و سازش موضوع دیگری است که نویسنده از آن عبور کرده اما جای ساخت و پرداخت بیشتری دارد. مثل سرنوشت قذافی که می‌توانست بیشتر راجع به روش‌های حکومت‌داری آن بحث شود.

وی افزود: بدترین تجربه ما در موضوع سازش سرنوشت عمرالبشیر است. وقتی که این فرد در دامان امریکا گرفتار شد، سودان تجزیه شد. تجربه تلخی که ما در کشور خود داریم، ائتلاف ایران و امریکا برای محو طالبان بود. بعد از این اتفاق بوش ایران را محور شرارت معرفی کرد. رهبری پس از این اتفاق، امریکایی ها را "نمک‌نشناس" خطاب کرد. جریانی که در دولت وقت بودند نقشه راهی را برای نرمالیزه شدن روابط با بوش تدوین کردند که پاسخ نگرفتند. چیزی که برای مخاطب کتاب قابل توجه است، تسلط و اشراف نویسنده به قرآن، احادیث و ارتباط این نظریه با قرآن است. ما در این کتاب با یک متن روان و عامه‌فهم مواجه هستیم. هم مخاطب خاص و دانشجویان می‌توانند آن را مطالعه کنند، هم افرادی که دل در گرو نظریه مقاومت دارند.

این پژوهشگر علوم سیاسی ادامه داد: پیام این کتاب این است در نظامی که ما زندگی می‌کنیم تحت هیچ شرایطی هیچ بازیگری در هیچ مکانی حق مذاکره، مصالحه و معامله درباره امنیت ملی را ندارد. اگر کشوری بخواهد از حق دفاع مشروع استفاده کند راه آن خودیاری و خودکفایی در حوزه نظامی و دفاعی است.

 

 

کانال رسمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا:

http://eitaa.com/ihu_ac_ir

http://ble.ir/ihu_ac_ir

 https://rubika.ir/ihu_ac_ir


فایل‌های ضمیمه:
تاریخ انتشار خبر: چهارشنبه ٢٣ ارديبهشت ١٤٠٢ - ساعت : ١١:٠٩ / شماره خبر: ٣٩١٩