چاپ خبر Print

گفتگوی اختصاصی خبرگزاری بسیج با سردار حسنی آهنگر


الگوی استاد تراز انقلاب را در منظومه فکری امام راحل بشناسید / نقش آفرینی دانشگاه در تحقق تمدن نوین اسلامی


گفتگوی اختصاصی خبرگزاری بسیج با سردار حسنی آهنگر

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: مجوز تأسیس دانشکده هنر، رسانه و فضای مجازی را با نظارت ستادی و پیشنهاد خدمت سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه اخذ کردیم.

گفتگوی اختصاصی خبرگزاری بسیج با سردار حسنی آهنگر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع امام حسین_علیه السلام_سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا حسنی آهنگر رئیس این دانشگاه، در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بسیج، ضمن گرامیداشت روز بسیج اساتید به مناسبت شهادت شهید دکتر مصطفی چمران، شهید چمران را استاد بزرگ دانشگاه برشمرد و اظهار کرد: این شهید والامقام مرد میدان بود و با توجه به شناخت مسائل روز در میدان حل مسائل و مشکلات بود.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به حضور تاریخی شهید چمران در جبهه مقاومت برابر رژیم صهیونیستی، حضور در کردستان و نجنگ تحمیلی را از صفحات دیگر رشادت‌های شهید چمران دانست و تصریح کرد: شهید چمران با نوآوری و ابتکار در دفاع مقدس نقش آفرینی کرد و مزد مجاهدت خود را با شهادت گرفت.

سردار حسنی آهنگر شهید چمران را الگویی برجسته به عنوان استاد تراز انقلاب اسلامی برشمرد و با تأکید بر اینکه باید این الگو‌ها را بیش از گذشته معرفی کرد، گفت: شخصیت‌های تاریخ کشور را باید به نسل آینده شناساند.

شهید چمران الگوی اساتید بسیجی در مجموعه دانشگاهی کشور

وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه جامع امام حسین(ع) به مناسبت روز بسیج اساتید، افزود: شهید چمران الگوی اساتید بسیجی در مجموعه دانشگاهی کشور است، وی انقلاب اسلامی را تغییر دهنده هندسه قدرت دنیا دانست و اضافه کرد: با استقرار نظام جمهوری اسلامی یک ضلع به هندسه قدرت دنیا اضافه شد و در شرایطی که بلوک غرب و شرق داعیه پایان حکومت‌های دینی را داشتند و سیطره نظام سلطه غرب و شرق را شاهد بودیم امام راحل با تاسیس یک نظام دینی، فضای جدیدی را در غالب کشور‌های استقلال یافته ایجاد کرد و پرچم‌دار جبهه حق شد.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) ادامه داد: صاحب نظران غربی بر این مهم اذعان داشتند که با پیروزی انقلاب اسلامی، تمام نظریه‌های جامعه شناسی غرب باید مورد بازبینی قرار بگیرد،  چون در آن نظریه‌ها گفته بودند که جهان به سمت حکومت‌های سکولار در حرکت است و یک دفعه یک حکومت دینی ایجاد شد و روال این نظریه‌ها را بر هم زد.

سردار حسنی آهنگر با بیان اینکه ایران اسلامی پرچم‌دار جبهه حق در مقابل نظام سلطه پرچم‌دار جبهه باطل شده است، حاکمیت اسلام بر جهان را آرمان انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل دانست و تصریح کرد: همین مسیر را رهبر انقلاب ادامه‌ می‌دهند و با بیان ایده‌ مهم تمدن نوین اسلامی، نقشه راهی برای تحقق آن در قالب بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم فرمودند.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نقشه جهانی شدن انقلاب

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را نقشه جهانی شدن انقلاب برشمرد و اضافه کرد: چهل سال است سعی کردیم یک حکومت اسلامی را به مدل تبدیل کنیم و چله دوم انقلاب دوران تعمیم‌پذیری این حکومت دینی در جهان است، رهبر انقلاب تأکید دارند قرار است یک حکومت اسلامی را با جمهوری‌های مستقل شکل دهیم و امت اسلامی را شکل خواهیم داد.

سردار حسنی آهنگر در بیان نقش دانشگاه‌ها درچله دوم انقلاب در تحقق تمدن نوین اسلامی، با اشاره به شناخت مؤلفه اصلی ایفای نقش کننده در دانشگاه‌ها در این مسیر، افزود: دانشگاه جامع امام حسین(ع) برای نقش آفرینی در تحقق تمدن نوین اسلامی بر روی این موضوع کار تحقیقاتی مفصلی انجام داده است، چنین دانشگاهی تحقق یافته و الگوی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی بوده که رکن اصلی آن استاد است و همه مؤلفه‌های دیگر مانند دانشجو و متن و محتوا و نظام پژوهشی و همه حول استاد باید شکل بگیرد.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به عضویت ۸۰ هزار استاد در محیط دانشگاهی کشور، بر لزوم استخراج مسائل روز از بیان رهبر انقلاب تأکید کرد و گفت: باید از منظومه فکری مقام معظم رهبری این موارد را پیدا کرد.

دکتر حسنی آهنگر به  اسلامی شدن دانشگاه‌ها به عنوان یکی از مطالبات اصلی مقام معظم رهبری اشاره و با بیان اینکه اسلامی شدن دانشگاه‌ها روی میز نظام قرار دارد، تصریح کرد: این مسئله باید توسط اساتید دانشگاه با حضور فعال و مطالبه‌گری و درک و عمل انقلابی به عنوان میدان‌دار حل این مسئله وارد شوند.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به حضور تنها ۱۵۰ هزار دانشجو در پیش از انقلاب در کشور و تحصیل ۶۰ درصد از این دانشجویان در دانشگاه تهران، گفت: به لطف خدا و به برکت انقلاب اسلامی امروز بیش از سه میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند. وی افزود: حدود ۳۰ درصد از این دانشجویان در دانشگاه تهران مشغول تحصیل هستند.

سردار حسنی آهنگر ادامه داد: دوره‌های تحصیلات تکمیلی به عنوان یکی از افتخارات جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها مطرح است. این درحالی است که خیلی‌ها اوایل انقلاب برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترا به خارج از کشور سفر‌ می‌کردند، الآن تنوع رشته‌های ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها وجود دارد و در خیلی از شهر‌ها این دوره‌ها را داریم و عدالت را در این راستا رعایت کردیم و دانشگاه‌های شهرستان‌ها هم شکل خوبی پیدا کردند.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به رقابت دنیا بر سر دانشجویان با مدرک تکمیلی برای ایجاد چنین ظرفیتی تصریح کرد: یک میلیون دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد در کشور داریم به طوری که روزانه ۸۰۰ پایان‌نامه در کشور دفاع‌ می‌شود، اساتید با نقش آفرینی جدی در احصای مسائل انقلاب اسلامی و تمرکز بر حل آن با فضا حضور میدانی شاهد تکرار پیروزی‌های دوران انقلاب اسلامی در سنگر دیگر یعنی جهاد علمی خواهیم بود.

استخراج مبانی مکتب شهید چمران 

سردار حسنی آهنگر با بیان اینکه سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران تأکید دارد که دانشگاه جامع امام حسین(ع) باید دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و پرچمدار این عرصه باشد، با اشاره به اینکه شهید چمران نیز مانند شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی دارای یک مکتب است، تصریح کرد: ابعاد و مبانی و شاخص‌های این مکتب را استخراج کردیم و به این نتیجه رسیدیم که شهید چمران ذوب در اندیشه امام خمینی(ره) بود؛ و به ایشان اعتقاد و یقین داشت که صحبت‌های امام راحل ترجمان احادیث پیامبر اعظم(ص) و ائمه معصومین(ع) است.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) ادامه داد: آموزش‌های لازم در این راستا به اساتید داده شد، تا بتواند این رسالت را به خوبی انجام دهند.

سردار حسنی آهنگر با بیان اینکه مسئله یابی را در دانشگاه با برپایی میز‌های تخصصی با حضور فرماندهان و افراد صاحب مسئله جا انداختیم، اضافه کرد: دانشگاه با رصد آینده پژوهی و مطالعه اسناد بالا دستی و حضور میدانی استاد در مناطق عملیاتی مسئله مورد نظر را در حوزه‌های مختلف مانند پهپاد، موشک، زیرسطحی‌های هوشمند، رادارها، ماهواره‌ها،  زیرساخت‌های آزمایشگاهی، جامعه شناسی، روانشناسی، علوم شناختی، محاسباتی، هوش مصنوعی، اطلاعاتی و امنیتی شناسایی‌ می‌کند و چگونگی حل آن با روش‌های تخصصی را با دانشجویان خود به بحث می‌گذارند.


دکتر حسنی آهنگر  ادامه داد: ما با تعدد مقالات علمی مخالف نیستیم، بلکه دنبال حل مسئله مورد نیاز هستیم که باید مستند شود و تنها یکی از شیوه‌های آن مقاله نویسی است، برای مثال در موضوع بومی‌سازی واکسن کرونا در کشور یکی از سفارشات رهبر انقلاب در روز واکسیناسیون با واکسن ایرانی، این بود که دانش این کار را به دنیا و جامعه بشری بدهید، چون ما مانند غربی‌ها علم را در انحصار خودمان  نمی‌خواهیم، علم باید در اختیار پیشرفت و تعالی بشریت باشد، این موضوع در دانشگاه مدل شده است.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) انفجار برج‌های دوقلو را اتفاق بزرگ به‌دست نظام سلطه در دنیا برای تغییر نقشه خاورمیانه و برخورد با جمهوری اسلامی ایران، عراق و سوریه دانست و افزود: نظام سلطه در این راستا استراتژی سخت را در پیش گرفته است و به دلیل قدرت بازدارندگی ایران این سناریو را تغییر داده و از تهدید سخت به نرم روی آورده است.

سردار حسنی آهنگر جنگ شناختی را سناریوی اصلی دشمن در تهدید نرم  و  نفوذ در باور و ذهن مردم و نخبگان را هدف اصلی در این توطئه برشمرد و با بیان اینکه دشمن با آدرس‌های غلط، دروغ نمایی دنبال بیان معکوس دستاورد‌های انقلاب و بزرگ کردن نقاط ضعف است، افزود: دشمن نقاط مثبت را کوچک بیان‌ می‌کند.

رئیس دانشگاه جامع امام حسی(ع) جنگ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علم و فناوری و حقوقی را به عنوان سایر اضلاع منظومه دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی مطرح کرد و جنگ شناختی را مرکز ثقل این میدان نبرد دانست و تصریح کرد: اغتشاشات اخیر شمّه‌ای از عملکرد میدانی دشمن بوده است.

سردار حسنی آهنگر با اشاره به طراحی نرم افزار و نقشه راه عملیاتی مقابله با جنگ ترکیبی، اضافه کرد: دشمن‌شناسی یکی از مؤلفه‌های مهم در این راه است.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با بیان اینکه امروز در این دانشگاه، ۱۲ دانشکده و پژوهشکده با ۸۷ مرکز داریم، بر آماده سازی اسناد بین‌المللی و خوب برای تغذیه پایگاه‌های بسیج در مسیر تحقق جهاد تبیین، تاکید کرد و افزود: محور همه این اسناد، بیان قدرت جمهوری اسلامی از زبان غربی‌هاست. همچنین نقاط ضعف و شیوه‌های افول آمریکا هم در این اسناد بیان شده است.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با تأکید بر اینکه مجوز تأسیس دانشکده هنر، رسانه و فضای مجازی را با نظارت ستادی و پیشنهاد خدمت سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه اخذ کردیم، تصریح کرد: امسال در ۲۵ رشته از تهیه‌کنندگی، کارگردانی، خبرنگاری، مدیریت رسانه،  سیاست‌گذاری رسانه‌ای و غیره دانشجوی خواهر و برادر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا جذب‌ می‌کنیم.

وی ادامه داد: دکتر غفاری متولی این دانشکده شده است. ایشان فردی دغدغه‌مند است و در این دانشکده مدل ما تربیت الگوی شهید آوینی است و وزارت علوم هم تصویب کرده و سازمان سنجش امسال به ما دانشجو معرفی‌ می‌کند و امسال ۲۵۰ دانشجو جذب خواهیم کرد و برای بسیجیان و پاسداران سهمیه ویژه داریم.

آمایش آموزش عالی، یکی از الزامات مهم برای کشور

سردار حسنی آهنگر آمایش آموزش عالی را یکی از الزامات مهم برای کشور برشمرد و با بیان اینکه باید بدانیم برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید چه مسائلی را حل کنیم، اضافه کرد: نقش مدیریت استان‌ها در کنار دانشگاه‌ها باید تعریف شود.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) تربیت انسان‌های تمدنی برای استفاده از پست‌های مورد نیاز تمدنی، تولید فکر، نظریه، دانش و فناوری را از مؤلفه‌های مهم تمدن سازی برشمرد و گفت: باید بتوانیم مسائل تمدنی را در ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حل کنیم و این موضوعات خروجی دانشگاه است.

سردار حسنی آهنگر دانشگاه را کارخانه انسان سازی دانست و افزود: باید در جذب دانشجویان نیازسنجی شود و این آمایش کار را به نتیجه‌ می‌رساند تا رشته‌ها هدفمند شود و استاد نقش مهمی دارد و این کار را در دانشگاه جامع امام حسین(ع) با قدرت انجام‌ می‌دهیم.

وی اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد پایان‌نامه‌ها در دانشگاه جامع امام حسین(ع) به این شکل طراحی شده و در سامانه گلستان ثبت شده است.


//پایان خبر.د.ق//

منبع: خبرگزاری بسیج

 


فایل‌های ضمیمه:
تاریخ انتشار خبر: دوشنبه ١٠ تير ١٤٠٢ - ساعت : ٠٩:٢٢ / شماره خبر: ٤٠٠٨