|
چاپ خبر Print
انتخاب عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) به عنوان سرآمد آموزشی برتر کشوردکتر روح اله تولایی دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) نیز توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری به عنوان سرآمد آموزشی برتر کشور معرفی شد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، روز یکشنبه 11 تیرماه 1402 در آیینی که با پیام آیت الله سید ابراهیم رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام استاد عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور دبیر هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد؛ 18 عضو هیئت علمی توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری از میان بیش از 300 عضو هیئت علمی معرفی شده از سوی دانشگاه های سراسر کشور به عنوان سرآمد آموزشی و 14 نفر از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سرآمد کرسیهای نظریه پردازی و نقد و مناظره معرفی و تجلیل شدند. اسامی استادان سرآمد آموزشی به شرح زیر است: ۱- رضا آقایاری دانشیار دانشگاه رازی کرمانشاه ۲- نوید ارجمند استاد دانشگاه صنعتی شریف ۳ -حسین بهاروند استاد دانشگاه علم و فرهنگ ۴ -روحالله تولایی دانشیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام ۵- سید مصطفی حسینعلی پور استاد دانشگاه علم و صنعت ایران ۶- محمد جعفری استاد دانشگاه تهران ۷ -رضا دهقان دانشیار دانشگاه یزد ۸- علیرضا رهایی استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۹- ابراهیم ریحانی دانشیار دانشگاه تربیت شهید رجایی ۱۰- محمدمهدی سپهری استاد دانشگاه تربیت مدرس ۱۱- محمود شاهآبادی استاد دانشگاه تهران ۱۲- شهناز شایانفر دانش شیار دانشگاه الزهراء ۱۳- عباس عباسپور استاد دانشگاه علامه طباطبایی -۱۴ مهدی علیزاده دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ۱۵- محمدجواد فدایی فتحآبادی استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان ۱۶- عباس قاسمی حامد استاد دانشگاه شهید بهشتی ۱۷- رحمتالله مرزوقی استاد دانشگاه شیراز ۱۸- بهروز مهرام دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد.
پیام آیت الله سید ابراهیم رئیسی ریاست محترم جمهوری به این مراسم: متن پیام آیت الله سید ابراهیم رئیسی در پنجمین اجلاس ملی کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره و نخستین اجلاس سرآمدان آموزشی کشور به شرح ذیل است: «سلام و دورود خدای متعال بر پیامبران بزرگ الهی که باب گفتگو در مهمترین مسائل سعادت آفرین و شقاوتسوز را به روی بشر گشودند و بهمنظور بیداری و هوشیاری انسانها و دوری جوامع بشری از تیرگیها بیشترین هزینهها را تحمل کردند. سلام بر دانشمندانی که در عرصههای مختلف، سپاسگزار نعمت دانایی، تفکر و عقل شدند و گره از رنجهای بشر گشوده، مسیر زندگی را در همه ابعاد مادی و معنوی هموار کردند. به حاضرین در پنجمین اجلاسیه آئین اعطای گواهی کامیابی نظریهپردازان و نواوران موفق هیات حمایت از نظریهپردازی و گفتگوی آزاد و شرکتکنندگان در اولین اجلاسیه سرآمدان اموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خیر مقدم گفته و به همه کامیابان اعم از نظریهپردازان، نوآوران، و اساتید سرآمد در تدریس موفق تبریک میگویم. از این که بهجهت مشاغل و برخی موانع توفیق حضور در جمع فرهیختهترین دانشمندان علم و فناوری کشور را پیدا نکردم، عذرخواهم. فرصت را غنیمت دانسته و بهمناسبت موضوع اجلاس مواردی را به اطلاع میرسانم: ۱- کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره راهی بهمنظور تغییر عمیق و گسترده مرزهای دانش است. در پرتو این عرصه گشاییها دانشمندان بزرگ ایران میتوانند، سرعت وصول به تمدن نوین ایران را بر پایه ارزشهای اسلامی شتاب دهند. براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در پاسخ به تقاضای جمعی از فرهیختگان در سال ۱۳۸۱ انتظار میرود علوم پایه و دیگر عرصههای علمی نیز در موضوع فعالیتهای آن هیات محترم افزون شود. دبیرخانه هیات حمایت از کرسیها با مساعدت دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی تمهیدات قانونی لازم را جهت گسترش فعالیتهای هیات به این عرصههای دانش و فناوری فراهم کند. ۲- انقلاب اسلامی ایران در روند پیشرفت بیش از چهار دهه، از هر زمانی به شکل دادن هویت انقلاب اسلامی به مثابه نظامی مستقل و جامع همه ابعاد توسعه یافتگی نیاز دارد. معماری صحیح انقلاب اسلامی در چهل سال دوم تحقق آن، از معبر تبیین و طراحی مدلهای مناسب با نظریه جمهوری اسلامی میگذرد. از هیات حمایت از نظریهپردازی و آزاد اندیشی انتظار دارم تا نظریات و گفتگوهای علمی را به سمت اهداف بلند انقلاب اسلامی و مکتب درخشان اسلام متناسب با زیست بوم ایران عزیز و جبهه مقاومت در جهان اسلام هدایت کند. ۳- تولید نظریه و نوآوریهای علمی نباید در حصار اندیشهورزی و ابداع نظریهها باقی بماند؛ بلکه باید امتداد مناسب یافته و در حل مشکلات و مسائل نظام مقدس اسلامی و ایران عزیز بهکار گرفته شود. انتظار میرود تا به این منظور تدابیر لازم در دبیرخانه هیات به موقع اجرا گذاشته شود. بدیهی است دولت جمهوری اسلامی و دستگاههای ذیربط، هیات را در این امر پشتیبانی خواهد کرد. ۴- مسائلی در استانها و گاه شهرها وجود دارد که نیاز به تدبیر و اندیشهورزی دانشمندان دارد. لازم است با توسعه شبکه هیات حمایت از نظریهپردازی، به استانها فرصتهایی برای تشویق دانشمندان و متفکران در حل مسائل استان فراهم آورد. بدیهی است استانداریها و دستگاههای استانی وابسته به دولت در کنار مراکز علمی و پژوهشی هیات را در شبکه نظریهپردازی و نواوری در سطح استانها یاری خواهند کرد. ۵- استحکام نظرات علمی و پایداری پیشرفتهای کشور مرهون مناظرات آزاد علمی دانشمندان و فرهنگ گفتگوی آزاد در مسائل مهم علمی، اجتماعی و فرهنگی است. انتظار میرود، هیات حمایت از نظریهپردازی، راه را برای مناظرات و گفتوگوی آزاد میان دانشمندان هموار و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در برپایی خانه ملی گفتوگوی آزاد را با جدیت تمام اجرایی کند. در این صورت است که امید و نشاط اجتماعی متفکران و نواندیشان تقویت شده و ظرفیت فرهنگی کشور اعتلا مییابد. انتظار دارد، دانشگاهها و مراکز علمی، رسانهها، دستگاههای امنیتی و انتظامی از این فعالیتها پشتیبانی و هیات حمایت را در تحقق این آرمان بزرگ انقلاب اسلامی مساعدت کنند. ۶- دولت سیزدهم با ارائه چشمانداز برنامه هفتم توسعه در فصل آموزش و فناوری مصمم است طرح تحول آموزش عالی را تکمیل کند. امیدوارم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم نیز با تصویب این برنامه، زمینه عملیاتی شدن طرح را تسریع بخشند. ۷- تجلیل از نظریهپردازان و نوآوران و سرآمدان اموزشی شکر عملی نظام مردم سالار از این شخصیتهای اثرگذار و تحول آفرین است. امیدوارم تمام دستگاههای علمی و آموزشی قدرشناس این عزیزان باشند. در پایان از تلاش های هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، آزاد اندیشی و نقد و مناظره علمی و نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تمام دست اندرکاران برگزاری این اجلاسیه سپاسگزارم.» سخنرانی دکتر محمدعلی زلفیگل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این مراسم: تجلیل از سرآمدان آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: هدف از برگزاری مراسم امروز این نیست که ما بخواهیم از تعداد محدودی از اساتید قدردانی کنیم هدف از این حرکت نمادین ایجاد یک جریان در کشور است اینکه بتوانیم پیامی را منتقل کنیم و یک جریان فکری در بدنه دانشگاهها، پژوهشگاهها و حوزههای علمیه ایجاد کنیم. اینکه نشان داده شود که جمهوری اسلامی برای علم و دانش ارزش و نگاه ویژه ای قائل است. دانشگاه پیشرو وی اظهار داشت: ریاست محترم جمهور در یکی از سخنرانیهای خود بحث دانشگاه پیشرو را مطرح کردند و گفتند دانشگاهها باید تلاش کنند که دانشگاه پیشرو باشند نه پیرو. وزیر علوم بیان کرد: شناسایی نیازهای جامعه یکی از وظایف دانشگاههاست که با توجه به ظرفیت نظام آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی موفق و نخبگان باید در حل مسائل از آنها بهره ببریم. نیازآفرینی وی ادامه داد: دانشگاه پیشرو نیازافرین نیز است. علاوه بر احصا منابع مورد نیاز خود نظیره راهاندازی راههای دریای و زمینی، منابع خاص همچنین شناسایی جغرافیایی و استفاده از آن در دستور کار دارد. اما اینها کافی نیست یک دانشکاه پیشرو نیاز آفرینی نیز میکند یعنی بررسی میکند که نسل آینده ما به چیزهایی نیاز دارد و از همین الان به فکر رفع آن نیازها است. وزیر علوم گفت: اگر با اتکای بر علم و دانش بتوانیم نیازهای آینده را پیش بینی کنیم می توانیم برای کشور کسب درآمد کنیم برای مثال کشورهایی که در چند دهه پیش روی فناوری تلفن همراه و اینترنت سرمایه گذاری کرده اند الان از آن طریق برای جامعه خود کسب ثروت می کنند. دکتر زلفیگل تأکید کرد: دانشگاهها با وجود نوابغی که تربیت میکنند باید نیازسنجش و نیازآفرینی باشند و دانشگاه پیشرو روی مزیتهای ایجادی سرمایه گذاری میکند تا باعث ایجاد مشاغل هم شود. اگر میخواهیم کشور قدرتمند داشته باشیم باید روی مزیت سازیهای جدید سرمایه گذاری کنیم و از طریق دانش و فناوری میتوانیم ثروتی خلق کنیم که تاکنون وجود نداشته است. وزیر علوم تصریح کرد: امروزه دنیا از طریق علم قدرت فرازمینی و فراشناختی دارد و تمام تکنولوژیها حاکی از این است که باید به اندیشمند و تفکر و دانشمند نگاه ویژه داشته باشیم و به آنها اعتماد کنیم و اجازه پرواز دهیم و قواعد و قوانینی که داریم نباید برای نخبگان سقف محدود تعیین کند و اینکه بگوییم استاد دانشگاه نمیتواند بیش از مبلغی درآمد داشته باشد اصلا خوب نیست؛ چرا که ممکن است استاد دانشگاهی با صنعت قراردادی منعقد کند و موفق شود، اما فرد دیگر نتواند این مسیر را برود و نباید در قوانین و مقررات نظام انگیزشی سقف تعیین کنیم. وی افزود: بعضی از اساتید می توانند با تاسیس شرکت دانش بنیان هم برای افراد دیگر اشتغال ایجاد کنند و هم برای خود درآمد بیشتری کسب کنند. چرا باید آنها را محدود کنیم؟ دکتر زلفیگل گفت: پیام کرسیهای نظریه پرداز این است که انسان آزاداندیش سقف نامحدودی دارد و باید شرایط جوری فراهم شود که انسانها بتوانند پرواز کنند و وضع قوانین و مقررات موجود استعداد افراد مختلف را مورد توجه قرار نمیدهد باید این را اصلاح کنیم. وزیر علوم تأکید کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم در حال تدوین آئیننامهای است که دانشجویان کارشناسی از بدو ورود تا زمان فارغالتحصیلی جهت مشاوره تحصیلی و شغلی استادان راهنما داشته باشند و این را به دانشگاهها ابلاغ میکنیم.
لینک خبر در سایت وزارت علوم تحقیقات و فناوری
کانال رسمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا: فایلهای ضمیمه:
تاریخ انتشار خبر: دوشنبه ١٢ تير ١٤٠٢ - ساعت : ١٤:٥٣ / شماره خبر: ٤٠٢٧
|
پیوندهای مرتبط پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سازمان سنجش آموزش کشور دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه السلام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)دانشگاه در شبکه های اجتماعی
پردیس علوم انسانی (مرکزی): پردیس فنی و مهندسی: info[at]ihu.ac.ir کد پستی: 1698715461 تمام حقوق متعلق به دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)می باشد. |