دوشنبه ٠٢ ارديبهشت ١٣٩٨

اخبار > انتشار کتاب «فرهنگ نهادی با رویکرد جهادی (نگرشی نوین و بومی)»

 


  چاپ        ارسال به دوست

تازه های نشر

انتشار کتاب «فرهنگ نهادی با رویکرد جهادی (نگرشی نوین و بومی)»

به همت موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام؛ کتاب «فرهنگ نهادی با رویکرد جهادی (نگرشی نوین و بومی)» تألیف: محمد محمدیان - علی فرهی - محمدابراهیم سنجقی - محمدرضا سلطانی با قیمت 24.000 تومان منتشر شد.

مشخصات کتاب

عنوان‌: «فرهنگ نهادی با رویکرد جهادی (نگرشی نوین و بومی)»

 

تألیف: محمد محمدیان - علی فرهی - محمدابراهیم سنجقی - محمدرضا سلطانی

طرّاحی جلد: سعید محمودی

ویرایش ادبی: سیّدمحمّدباقر موسوی

صفحه‌آرایی: ناهید آقامیرزایی

ناظر فنی چاپ: سیدمحمدباقرموسوی -سعید محمودی

نوبت‌ چاپ‌: اول (مهرماه 1397)

شمارگان‌: 200 نسخه‌

قیمت: 240.000 ریال

دانلود 12 صفحه اول کتاب  (فایل PDF)

 

پيشگفتار

 

اندیشمندان و صاحب‌نظران برای مفاهیم چهار جنبه؛ معنای لغوی و اصطلاحی، ماهیت یا ذات، ویژگی‌ها یا خصوصیات و کاربرد یا کارکرد را بیان کرده‌اند(فرهی، 1391: 7). بنابراین، در این اثر تلاش بر این است تا با بهره‌گیری از الگوی ذهنی، ابتدا تعریف مطلوب از هر مفهوم به‌طور دقیق و خالی از ابهام، ارائه شود و سپس در پیرامون آن، مطالب مورد نیاز به مخاطبین منتقل گردد.

 

سازمان‌ها، مانند موجودات زنده رشد می‌کنند و در فرآیند رشد خود و متناسب با چرخه عمر خود، یک سلسله مراحل تغییر قابل پیش‌بینی را نیز طی می‌کنند. بر این اساس، در فصل اول به موضوع سازمان و مدیریت پرداخته می‌شود. ریشه‌های علم سازمان در مطالعه نهادها است ولی بعدها این علم از اصل خود دور شده و به سمت رفتارگرایی و انتخاب عقلایی گرایش پیدا کرده است. سازمان‌ها در خلأ شکل نمی‌گیرند و منعکس‌کننده انتظارات نهادی هستند. بنابراین، فصل دوم این کتاب اختصاص می‌یابد به شناخت و کسب معرفت نهاد و نهادگرایی. در یک نظر کلی می‌توان گفت که نهاد به نیازهای اولیه پاسخ می‌گوید و متکی بر ارزش‌مداری و عقلانیت ذاتی است؛ در حالی‌که سازمان به نیازهای ثانویه پاسخ می‌گوید و متکی به ابزارگرایی و فن‌مداری و عقلانیت ابزاری است که در همین فصل وجوه تمایز و تشابه سازمان و نهاد بیان شده است. انسان‌ها در یک نظام اجتماعی، دارای باورها، اعتقادات، ارزش‌ها، سنت‌ها و هنجارهای مشترک هستند که این عناصر در مجموع، فرهنگ را تشکیل می‌دهند. بنابراین، شناخت و کسب معرفت پیرامون فرهنگ، موضوعی است که در فصل سوم بدان پرداخته شده است. سازمان‌ها، همانند افراد دارای شخصیت متفاوت هستند. مقصود این است که در سازمان، متغیر مهمی به‌نام فرهنگ سازمانی وجود دارد که در فصل چهارم این کتاب موضوع فرهنگ سازمانی (ماهیت، ویژگی‌ها، رویکردها، گونه‌شناسی‌ها و مدل‌های مختلف) به تفصیل تبیین می‌شود. ماهیت نهادی همچون ماهیت فرهنگی، در سازمان انسانی یا نهادها، همیشه مورد توجه صاحبان اندیشه و نظر قرار می‌گیرد. فرهنگ نهادی، مجموعه درهم‌تنيده‌اي از مفروضات اساسي است که به‌عنوان منبعي الهام‌بخش و نيروزا در شکل‌دهي رفتار نهادها نقش دارد. براین اساس، فصل پنجم به تبیین فرهنگ نهادی اختصاص یافته است. رویکرد ﺟﻬﺎدی، سبکی برخاسته از تفکر اسلامی است که بعد اصلی الگوی تحقیق نیز موسوم به فرهنگ جهادی با مؤلفه‌هایی همچون: معنویت‌محوری، ورزیدگی، مجاهدت‌محوری و انطباق‌محوری است که در فصل ششم بیان شده است. گونه‌شناسی فرهنگ راهبردمحور متناظر با بعد معنایی با تأکید بر جهت‌گیری‌های اساسی سازمان، در فصل هفتم آمده است. گونه‌شناسی فرهنگ چابک‌محور متناظر با بعد ساختاری، با تمرکز بر اجرای قوانین و مقررات و تاکید بر نظم و انضباط سازمانی، در فصل هشتم معرفی و تبیین می‌شود. فصل نهم این مجموعه اختصاص می‌یابد به گونه‌شناسی فرهنگ انسان‌محور متناظر با بعد رفتاری، که بیانگر میزان ارزش و اهمیتی است که سازمان برای حوزه منابع انسانی قایل است. گونه‌شناسی فرهنگ تحول‌محور متناظر با بعد زمینه‌ای که بر داشتن تعاملات محیطی مؤثر، ایفای نقش مسئولیت اجتماعی، سرآمدی و مزیت‌آفرینی در جامعه تأکید می‌ورزد، در فصل دهم آمده است. در فصل یازدهم نیز ضمن معرفی فرآیند دستیابی به الگوی اصلی تحقیق و چگونگی اعتباربخشی به آن، جمع‌بندی نهایی فرهنگ نهادی با رویکرد ﺟﻬﺎدی متناظر با ابعاد سازمان بیان شده است.

 

 

 

                                                                                                     گروه مؤلفان

 


١٩:١١ - سه شنبه ١٤ اسفند ١٣٩٧    /    عدد : ٦٤٢    /    تعداد نمایش : ١١٢


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 





تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)می باشد.

Real Time Web Analytics